فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
کارگاه صنایع دستی تسنیم گزارش می‌دهد

طلب یکساله هنرمندان صنایع دستی از اتحادیه سراسری صنایع دستی

خبرگزاری تسنیم: صنایع دستی کشور نه تنها نیاز به حمایت دارد بلکه نیاز دارد سامان جدی در حوزه اداری ومالی شاهد باشد اما شاهدیم که اتحادیه سراسری صنایع دستی در برخی موراد یکسال است که طلب ۱۰ میلیونی برخی هنرمندان را پرداخت نکرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعاتی که در صنایع دستی کشور به شکل کمرنگی به چشم می‌خورد موضوع حمایت از هنرمندان و در کل، حمایت از تولید محصولات صنایع دستی است که طبق اعتراف نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی این موضوع صحت دارد و سقف یارانه و وام ارائه‌ شده به هنرمندان صنایع دستی به پایان رسیده است.

از اینکه این وام‌ها به چه افرادی اختصاص یافته است و اینکه آیا همه این بودجه در راه تولید صنایع دستی خرج شده است گذر می‌کنیم اما وضعیت در صنایع دستی به گونه‌ای است که واقعاً به این ضرب‌المثل می‌رسیم که«هر دم از این باغ بری می‌رسد».

ماجرا این است که اتحادیه سراسری صنایع دستی محصولات هنرمندان صنایع دستی را می‌خرد و آن را به ارگان‌ها یا سازمان‌های دیگر می‌فروشد اما وقتی هنگام تسویه حساب با این هنرمندان می‌شود اعلام می‌کند که پول ندارد و وعده  می‌دهد که یک هفته، یک ماه، چندماه و حتی برخی هنرمندان وجود دارند که یکسال است که پول خود را نگرفته‌اند و وقتی مراجعه می‌کنند دوباره و چندباره با وعده مواجه می‌شوند.

*یکسال است با وعدم مواجه هستم/بیش از 8 میلیون طلبکارم

مهرپرور، یک تولیدکننده صنایع دستی در این زمینه می‌گوید: یک سال است که 8 میلیون و 270 هزار تومان از اتحادیه سراسری صنایع دستی طلبکاریم و البته قرارداد رسمی هم در این زمینه وجود داشته است که طبق آن باید آبان‌ماه سال گذشته که کار را تمام و تحویل اتحادیه دادیم هزینه آن را می‌پرداختند اما هر وقت مراجعه می‌کردیم آنها اعلام می‌کردند که تا یک ماه دیگر تسویه می‌کنند و این در حالی است که که این وعده‌ها تا به حال یکساله شده‌اند.

وی می‌افزاید: نکته جالب اینجاست که اتحادیه سراسری صنایع دستی محصولات تولیدی مرا به ارگان‌های دولتی فروخته و پول آنها را هم گرفته است اما پول مرا نمی‌دهند، به نظر می‌رسد بیشترین طلب را در بین هنرمندان صنایع دستی من دارم.

این تولیدکننده صنایع دستی اضافه می‌کند:‌فقط من نیستم، چندین تولیدکننده صنایع دستی هم هستند که بیش از یک میلیون از اتحادیه طلبکارند اما اتحادیه پول آن ها را نمی‌دهد.

مهرپرور خاطرنشان می‌کند: چطور می‌شود که اتحادیه سراسری این پول را که حق هنرمندان است برنمی‌گرداند، معاونت صنایع دستی باید دراین زمینه پیش‌قدم شود.

*اتحادیه برای پرداخت طلب 10 میلیونی‌ام امروز فردا می‌کند

ساعی نیز از دیگر تولیدکننده‌های صنایع دستی که اتحادیه سراسری صنایع دستی، در این زمینه اظهار می‌کند: اردیبهشت سال گذشته بود که برای مجمع کشورهای اسلامی چند از محصولاتم را خریدیند و از همه آن مبلغ 10 میلیون تومان مانده است.

وی می‌افزاید: یک سال است که برای بازگرداندن پول محصولاتی که از من خریدند امروز و فردا می‌کنند و یکماه‌یکماه آن را عقب می‌اندازند و می‌گویند پول نمایشگاه برگشت نداده است.

ساعی یادآور می‌شود: در این شرایط با سختی کار خود را می‌گذرانیم لذا دیگر وقت نمی‌کنم به اتحادیه بروم و پیگیری کنم. امیدواریم مسئولان امر در این زمینه هنرمندان را یاری دهند.

*محصولات هنرمندان را به ارگان‌ها فروخته‌اند اما پول آنها را نداده‌اند

شهرام امیری از دیگر تولیدکننده‌های صنایع دستی نیز در این زمینه یادآور می‌شود: الان یک سال است که طلب دارم البته خیلی‌ها طلب دارند.چرا اسم آن اتحادیه سراسری است؟ چند تعاونی زیرمجموعه آن هستند و اگر تعاونی زیرمجموعه دارد چرا از کارگاه‌های محصولات صنایع دستی کار می‌گیرد؟

وی می‌افزاید: به بانک‌ها و اداره‌ها کار هنرمندان صنایع دستی را فروخته‌اند اما به من گفتند که آخر ماه فروردین تسویه می‌کنند آن موقع رفتم گفتند آخر برج اردیبهشت، همان موقع رفتم باز هم گفتند بعداً، من شش تصویر حضرت امام و حضرت آقای خامنه‌ای زدم الان حدود بیش از 3 میلیون طلب دارم.

امیری تصریح می‌کند: الان این اتحادیه به یک نفر حدود 15 میلیون تومان، به یک نفر 10 میلیون تومان و خلاصه به چندین نفر از هنرمندان صنایع دستی بدهکار است اما این طلب را پرداخت نمی‌کنند.

وی اضافه می‌کند: یکی از موارد دیگری که باید درنظر داشت این است که اتحادیه‌ها خودشان نباید کار اقتصادی بکنند اما شاهدیم که این اتفاق می‌افتد.

یکی از مسئولان معاونت صنایع دستی نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که برخی از این هنرمندان از این موضوع شکایت کردند.

انتهای پیام/

 



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.